Red Herring – Sprzedaż firm
  • O nas
  • Oferta
  • Klienci
  • Insights
  • Kontakt
Redherring.pl / Fuzje i Przejęcia / Czy forma prawna ma znaczenie przy sprzedaży firmy?

Czy forma prawna ma znaczenie przy sprzedaży firmy?

Forma prawna a sprzedaż firmy
25.07.2024 2 minuty czytania Tomasz Jakowiecki

I czy warto przekształcać się w spółkę z o.o. przed sprzedażą?

Niejednokrotnie zgłaszają się do nas przedsiębiorcy z pytaniem, czy da się sprzedać firmę prowadzoną w postaci jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG). Albo czy prowadzenie działalności w postaci spółki jawnej wymaga wcześniejszego przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością czy akcyjną.

Odpowiadamy wtedy, że kluczowe przy sprzedaży firmy jest zbudowanie odpowiednio silnego popytu na dany podmiot. W praktyce oznacza to znalezienie i zachęcenie odpowiednio zmotywowanych i zamożnych potencjalnych nabywców (a najlepiej kilku) do złożenia oferty i przejścia przez długą i wyboistą drogę ku podpisaniu umowy sprzedaży.

Forma prawna niemal nigdy nie ma wpływu na motywację nabywcy do zakupu danego podmiotu

Oczywiście, że forma np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest bardziej przejrzysta, z uwagi choćby na obowiązek tworzenia i składania sprawozdań finansowych. Jednak podobną przejrzystość da się uzyskać prowadząc działalność w innych formach.

Jeśli przedsiębiorcy jest wygodnie prowadzić działalność w postaci spółki jawnej czy w formie jednoosobowej działalności gospodarczej i jedynym powodem chęci przekształcenia w spółkę kapitałową jest sprzedaż biznesu, wówczas nie rekomendujemy podejmowania takich decyzji.

Bo co, jeśli nie uda się sprzedać? A co, jeśli kupujący będzie chciał kupić ZCP, czyli zorganizowaną część przedsiębiorstwa od przedsiębiorcy, celem choćby uzyskania oszczędności podatkowych po swojej stronie lub celem zmniejszenia ryzyka przejęcia zobowiązań sprzedającego?

Nasza rada: nie zmieniaj formy prawnej na siłę

Zalecamy sprzedającym swoje firmy, aby prowadzili biznes tak, jak do tej pory i skupili się na biznesowym przygotowaniu firmy do sprzedaży, a nie na przekształceniach prawnych. Na to przyjdzie pora. Transakcja trwa wiele miesięcy i wiele się może wydarzyć w jej trakcie. A samego przekształcenia warto dokonać w uzgodnieniu ze swoim doradcą transakcyjnym, konkretnym kupującym, prawnikami zajmującymi się transakcją oraz doradcą podatkowym.

Skontaktuj się z nami, a doradzimy Ci najlepsze rozwiązanie dla Twojego biznesu.

Sprzedaj swój biznes ebook

Zapisz się do newslettera i odbierz za darmo e-book „Sprzedaj swój biznes”



    Umów bezpłatną rozmowę







      Red Herring – Sprzedaż firm

      © 2025 Red Herring. All rights reserved.

      • Linkedin
      • YouTube
      • Facebook
      • Polityka prywatności
      • Polityka plików cookies
      • Polityka plików cookies (EU)
      Zarządzaj swoją prywatnością

      Żeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.

      Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.

      Funkcjonalne Zawsze aktywne
      Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
      Preferencje
      Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
      Statystyka
      Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
      Marketing
      Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
      Statystyka

      Marketing

      Funkcje
      Zawsze aktywne

      Zawsze aktywne
      Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
      Zarządzaj opcjami
      {title} {title} {title}