Red Herring – Sprzedaż firm
  • O nas
  • Oferta
  • Klienci
  • Insights
  • Kontakt
Redherring.pl / Fuzje i Przejęcia / Dlaczego wycena przedsiębiorstwa nie służy sprzedaży firmy?

Dlaczego wycena przedsiębiorstwa nie służy sprzedaży firmy?

EBITDA w wycenie przedsiębiorstwa
09.08.2025 3 minuty czytania Tomasz Jakowiecki
Właściciele firm planujący sprzedaż często rozpoczynają od zlecenia wyceny swojego przedsiębiorstwa. To zrozumiałe podejście, ale może okazać się kontraproduktywne. Wyjaśniamy, dlaczego tradycyjne metody wyceny nie sprawdzają się w procesie sprzedaży biznesu.

Metody wyceny a realia rynku

Istnieje wiele uznanych metod wyceny przedsiębiorstwa – od metody DCF (zdyskontowanych przepływów pieniężnych) po metodę mnożnikową (porównawczą). Wszystkie jednak mają jedną fundamentalną wadę: żadna z nich nie potrafi precyzyjnie ocenić rzeczywistej wartości rynkowej biznesu.Dlaczego? Jak sama nazwa wskazuje, to rynek wycenia firmę. Rynek to kupujący i sprzedający, którzy spotykają się, wymieniają informacje i chodzą do porozumienia. Dopiero wtedy możemy mówić o prawdziwej wartości rynkowej biznesu.

Pięć kluczowych problemów z wyceną w kontekście sprzedaży

1. Kupujący ignorują wyceny sprzedającego

Kupującego w ogóle nie interesuje fakt, że posiadamy profesjonalną wycenę. On ma własne wartości, widzi własne synergie i ryzykaryzyka, których żadna zewnętrzna wycena nie odzwierciedli. Każdy potencjalny nabywca podchodzi do transakcji z własnej perspektywy i według własnych kryteriów.

2. Brak uwzględnienia sytuacji rynkowej

Wycena nie odzwierciedla ogólnej sytuacji ekonomicznej i biznesowej. Może się zdarzyć, że dana firma radzi sobie bardzo dobrze, ale otaczający ją rynek jest słaby. Brak odpowiednio silnych kupujących sprawia, że nawet najlepsza wycena staje się nieadekwatna i bezwartościowa dla transakcji.

3. Nieuwzględnienie struktury transakcji

Wycena w ogóle nie odzwierciedla tzw. struktury transakcji. Możesz osiągnąć satysfakcjonującą wartość za swój biznes, ale będziesz musiał ponieść duże ustępstwa na poziomie warunków płatności. Na przykład, zamiast pełnej płatności od razu, część może być wypłacona w formie earn-outu.

4. Przeszacowanie wartości

W praktyce większość wycen, które widzieliśmy, w żaden sposób nie odzwierciedlała realnej wartości rynkowej przedsiębiorstwa. Zazwyczaj te wyceny są przeszacowane. Dzieje się tak, ponieważ osoba wykonująca wycenę najczęściej nie zajmuje się sprzedażą firm i nie zna realiów rynkowych.

5. Ignorowanie ryzyk biznesowych

Przedsiębiorstwa charakteryzują się wieloma ryzykami, które kupujący natychmiast odzwierciedla w swojej ofercie cenowej. Przykłady takich ryzyk to:
    Ryzyko jednego klienta (koncentracja przychodów)Silne uzależnienie od pracy właścicielaSezonowość biznesuProblemy z płynnością
Te zagrożenia nie są uwzględniane w standardowych wycenach, które przedstawiają teoretyczną wartość w idealnym świecie. Tymczasem każdy kupujący analizuje firmę przez pryzmat potencjalnych zagrożeń i oczekiwanej stopy zwrotu.

Kiedy wycena ma sens?

Wycena przedsiębiorstwa to przydatne narzędzie w określonych sytuacjach:
    Spory wspólnikówSprawy rozwodoweWewnętrzne rozliczeniaPlanowanie strategiczne
Jednak w momencie, gdy chcesz sprzedać swój biznes, musisz myśleć inaczej.

Alternatywa: budowanie rynku dla swojej firmy

Zamiast skupiać się na wycenie, skup się na budowaniu rynku dla swojego biznesu. Musisz stworzyć popyt wśród potencjalnych nabywców. Tylko wtedy, patrząc na transakcję z perspektywy obu stron – nie tylko wartości, ale także struktury transakcji, interesów i zagrożeń dla kupującego – jesteś w stanie dojść do prawdziwej wartości rynkowej firmy.

Wniosek

Nie wyceniaj – sprzedawaj. Skup się na budowaniu popytu na swój biznes wśród odpowiednich nabywców. To jedyny sposób na odkrycie rzeczywistej wartości rynkowej twojego przedsiębiorstwa.Red Herring specjalizuje się w profesjonalnym doradztwie przy sprzedaży firm. Pomagamy właścicielom biznesów znaleźć odpowiednich nabywców i przeprowadzić transakcję na optymalnych warunkach.
Sprzedaj swój biznes ebook

Zapisz się do newslettera i odbierz za darmo e-book „Sprzedaj swój biznes”



    Umów bezpłatną rozmowę







      Red Herring – Sprzedaż firm

      © 2025 Red Herring. All rights reserved.

      • Linkedin
      • YouTube
      • Facebook
      • Polityka prywatności
      • Polityka plików cookies
      • Polityka plików cookies (EU)
      Zarządzaj swoją prywatnością

      Żeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.

      Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.

      Funkcjonalne Zawsze aktywne
      Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
      Preferencje
      Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
      Statystyka
      Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
      Marketing
      Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
      Statystyka

      Marketing

      Funkcje
      Zawsze aktywne

      Zawsze aktywne
      Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
      Zarządzaj opcjami
      {title} {title} {title}