Red Herring
  • O nas
  • Oferta
  • Klienci
  • Insights
  • Kontakt
Redherring.pl / Fuzje i Przejęcia / Asymetria informacyjna

Asymetria informacyjna

23.07.2024 2 minuty czytania Tomasz Jakowiecki

Rynek efektywny i nieefektywny

Zanim przejdziemy do wyjaśnienia, czym jest asymetria informacyjna w procesie sprzedaży firm, warto wspomnieć o tym, że w ekonomii istnieje coś takiego jak rynek efektywny.

Efektywny czyli taki, w którym transakcje odbywają się bezkosztowo, w mgnieniu oka. Wiadomo, gdzie znaleźć kupujących oraz sprzedających, nie ma barier dostępu, strony dysponują taką samą wiedzą o przedmiocie transakcji, a cena jest znana.

W przypadku sprzedaży biznesu jest totalnie na odwrót. Rynek jest zupełnie nieefektywny. Przykładowo występuje tzw. asymetria informacyjna. I to asymetria zmienna w czasie.

Na czym polega asymetria informacyjna?

🕛 Gdy zaczynamy sprzedawać biznes, to my (sprzedający) znamy wszystkie karty, wiemy co i jak dzieje się w sprzedawanej spółce i zarządzamy całym procesem transakcyjnym. I na tym początkowym etapie wykorzystujemy (a przynajmniej powinniśmy wykorzystać) tę przewagę podczas kontaktu z potencjalnymi nabywcami.

🕑 Jednak w miarę postępów w negocjacjach, przekazujemy kupującym część wiedzy sprzedającego, wyrównując tę początkową asymetrię informacyjną.

🕓 Później kupujący wchodzi na etap due diligence, zwykle w warunkach wyłączności, i to on zaczyna wiedzieć więcej o sprzedawanym biznesie. Zna jego wszelkie wady prawne, podatkowe, niedociągnięcia. Plus wie, że jesteśmy z nim w tej chwili jeden na jeden. Wtedy to on zaczyna wykorzystywać tę przewagę. Dodatkowo podczas due diligence niezwykle ciężko jest utrzymywać dłużej proces w tajemnicy, więc zwykle „mleko się już rozlało”.

🕕 Na dalszych etapach, gdy zaczynamy negocjować umowę sprzedaży, ta uzyskana przed chwilą przewaga kupującego ciąży sprzedającemu, który już, już wita się z gąską. Negocjacyjnie sytuacja nie do pozazdroszczenia.

🕗 Na koniec jednak, gdy otrzyma on pełną cenę od kupującego, znowu ta asymetria się odwraca. Bo nawet jeśli kupujący odkryje coś negatywnego po fakcie, to z kolei on stoi już trochę pod ścianą. Nawet jeśli ma dobrą umowę, to dochodzenie roszczeń w takiej sytuacji nie jest łatwe.

Jak sobie poradzić ze zjawiskiem asymetrii informacyjnej?

Doświadczeni doradcy M&A, tacy jak Red Herring, wiedzą, jak sobie z taką asymetrią radzić. Jednak należy mieć świadomość, że nigdy nie uda się jej do końca zneutralizować.

Skontaktuj się z nami, a przeprowadzimy się przez cały proces sprawnie i bezboleśnie.

Zapisz się do newslettera i odbierz za darmo e-book „Sprzedaj swój biznes”



    Umów bezpłatną rozmowę







      Red Herring

      © 2025 Red Herring. All rights reserved.

      • Linkedin
      • YouTube
      • Facebook
      • Polityka prywatności
      • Polityka plików cookies
      • Polityka plików cookies (EU)
      Zarządzaj swoją prywatnością

      Żeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.

      Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.

      Funkcjonalne Zawsze aktywne
      Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
      Preferencje
      Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
      Statystyka
      Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
      Marketing
      Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
      Statystyka

      Marketing

      Funkcje
      Zawsze aktywne

      Zawsze aktywne
      Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
      Zarządzaj opcjami
      {title} {title} {title}