Red Herring
  • O nas
  • Oferta
  • Klienci
  • Insights
  • Kontakt
Redherring.pl / Fuzje i Przejęcia / Ile czasu trwa sprzedaż firmy?

Ile czasu trwa sprzedaż firmy?

24.07.2024 3 minuty czytania Tomasz Jakowiecki

Bardzo często słyszę to pytanie od moich Klientów

A jak na nie odpowiadam?

„To zależy”.

Zależy od bardzo wielu czynników, między innymi:

  • stanu, w jakim obecnie znajduje się dany podmiot;
  • pomocy doświadczonego doradcy transakcyjnego lub jej braku;
  • sytuacji makroekonomicznej i geopolitycznej panującej obecnie w kraju i na świecie.

Planując sprzedaż swojej firmy warto też mieć na uwadze, że tego typu transakcje są wieloetapowe, a każdy z etapów jest niezbędny do prawidłowego przeprowadzenia sprzedaży i pomyślnej finalizacji.

Etapy procesu transakcyjnego

  1. Przygotowywanie się do transakcji
  2. Poszukiwanie potencjalnych nabywców
  3. Kształtowanie informacji, którymi będziemy się posługiwać w trakcie negocjacji
  4. Kontakt z rynkiem („faza live”)
  5. Spotkania negocjacyjne
  6. Podpisanie listu intencyjnego
  7. Due diligence (audyt)
  8. Negocjacje prawne dokumentów transakcyjnych
  9. Podpisanie dokumentów w dniu tzw. zamknięcia

Poszczególne części składowe tego procesu trwają stosunkowo niedługo – od jednego do trzech miesięcy. Jednak, jeśli złożymy w całość każdy z tych elementów, okazuje się, że czas trwania całej transakcji jest o wiele dłuższy, niż byśmy sobie wyobrażali.

Czyli ile dokładnie może to trwać?

Standardowy czas od rozpoczęcia do finalizacji procesu sprzedaży to około 12 miesięcy. Czyli cały rok.

Rok, ale tylko pod warunkiem, że jesteśmy prowadzeni przez doświadczonego doradcę transakcyjnego, który zna się na rzeczy, wie jak należy się przygotować do poszczególnych etapów i w jaki sposób prowadzić negocjacje, aby finał transakcji był dla nas najbardziej satysfakcjonujący.

Duże transakcje potrafią trwać nawet 2 lata, mimo terminowej i wytężonej pracy doradców i dobrego przygotowania obu ze stron stron.

A czy można szybciej?

Można próbować. Czasem udaje się skrócić czas transakcji do 9 czy 10 miesięcy, w zależności od tego, jaką dynamikę uda nam się wypracować w projekcie. Kluczowe jest złapanie tzw. momentum, czyli momentu w transakcji o odpowiedniej dynamice, czyli takiej, którą czują obie strony – kupujący i sprzedający – i która powoduje, że cały proces zaczyna nabierać tempa.

Jak to uzyskać? Trzeba walczyć o każdy dzień, każdy tydzień, starać się skracać każdą czynność. Po co? Bo jeśli przestaniemy pilnować czasu, to cały proces wydłuży nam się o kolejne miesiące.

Napisz do nas, a poprowadzimy dla Ciebie proces sprzedaży Twojego biznesu od A do Z.

Zapisz się do newslettera i odbierz za darmo e-book „Sprzedaj swój biznes”



    Umów bezpłatną rozmowę







      Red Herring

      © 2025 Red Herring. All rights reserved.

      • Linkedin
      • YouTube
      • Facebook
      • Polityka prywatności
      • Polityka plików cookies
      • Polityka plików cookies (EU)
      Zarządzaj swoją prywatnością

      Żeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.

      Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.

      Funkcjonalne Zawsze aktywne
      Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
      Preferencje
      Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
      Statystyka
      Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
      Marketing
      Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
      Statystyka

      Marketing

      Funkcje
      Zawsze aktywne

      Zawsze aktywne
      Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
      Zarządzaj opcjami
      {title} {title} {title}