Red Herring
  • O nas
  • Oferta
  • Klienci
  • Insights
  • Kontakt
Redherring.pl / Fuzje i Przejęcia / Proces konkurencyjny podczas sprzedaży firmy

Proces konkurencyjny podczas sprzedaży firmy

05.08.2024 3 minuty czytania Julia Knapik

Konkurencja, czyli walka o ofertę

Jako przedsiębiorcy jesteśmy przyzwyczajeni, że zorganizowanie konkursu ofert i zbudowanie sytuacji, gdzie kilku zainteresowanych walczy o zdobycie kontraktu z naszą firmą, pozwala na uzyskanie lepszych warunków. Nie tylko finansowych, ale także związanych z poziomem obsługi, okresem trwania gwarancji czy innymi dodatkowymi korzyściami.

Mówiąc wprost, sytuacja konkurencyjna wpływa na zachowanie naszych kontrahentów.
Sama wiedza, że uczestniczymy w zorganizowanym procesie wyboru (np. dostawcy) powoduje, że przemyślimy dwa razy składaną ofertę i postaramy się jednak zaproponować takie warunki, które będą zachęcały do dalszych rozmów.

Wiedząc, że klient w ogóle nie sprawdził rynku i nie ma punktu odniesienia, można złożyć znacznie korzystniejszą dla siebie ofertę i próbować na jej bazie ugrać więcej.

Jak to się ma do sprzedaży firm?

Tymczasem sprzedając swoją firmę wielu przedsiębiorców o tym zapomina i rozmawiają z kupującym jeden na jeden tylko z tego powodu, że ten się do nich zgłosił z intencją zakupu. Czy jest to inwestor finansowy, czy branżowy – błąd jest dokładnie tak samo poważny.

Żeby stworzyć sobie sprzyjającą sytuację negocjacyjną, niezbędne jest umiejętne zbudowanie popytu i zainteresowanie firmą wielu zmotywowanych, poważnych nabywców – i to w tym samym czasie. Równie ważne jest wyważone poinformowanie tych potencjalnych inwestorów, że rozmawiamy także z innymi. Ale uwaga: zbyt agresywna postawa może ich zniechęcić, a zbyt łagodna komunikacja może z kolei nie trafić do odbiorcy.

Konkurencja i jej wpływ na warunki transakcji

Umiejętnie zbudowana konkurencja wśród nabywców ma wpływ na takie warunki, jak:

  • Cena

To oczywiste, że gdy o coś walczymy, to jesteśmy gotowi zapłacić więcej.

  • Warunki pozacenowe transakcji

Ustalenia niezwiązane z ceną potrafią być równie ważne, jak sama cena. Odroczone płatności, uwarunkowanie płatności od przyszłych wyników finansowych (tzw. earn-out), zatrzymanie ceny tytułem ewentualnych przyszłych roszczeń kupującego – to tylko niektóre z dodatkowych ustaleń mających wpływ na atrakcyjność propozycji kupującego. Co istotne, te dodatkowe warunki doświadczony kupujący zacznie negocjować na dalekich etapach transakcji.

  • Czas

Czas jest największym wrogiem fuzji i przejęć. Każdy doradca transakcyjny ma świadomość, że przedłużający się proces zwykle oznacza jego porażkę. Zorganizowany proces transakcyjny i równoległe rozmowy z wieloma nabywcami zdecydowanie wpływają na zdolność strony sprzedającej do uzyskania tzw. momentum i egzekwowania terminów. Dzięki odpowiedniemu tempu transakcja ma szansę na szczęśliwy finał.

W Red Herring zbudujemy Ci konkurencję

Większość przedsiębiorców to świetni negocjatorzy, którzy potrafią w codziennych sprawach biznesowych skutecznie wynegocjować pożądane dla siebie warunki. W przypadku realizowania największej transakcji w swoim życiu, tj. sprzedaży własnej firmy, zbudowanie sytuacji negocjacyjnej może być jednak wyzwaniem. Umiejętne stworzenie konkurencji wśród nabywców wymaga bowiem odpowiedniej wiedzy z zakresu fuzji i przejęć oraz wieloletniego doświadczenia w prowadzeniu takich transakcji.

Dlatego w Red Herring robimy to za Ciebie. Doskonale wiemy, w jaki sposób zbudować popyt na Twój biznes i jak nadać całemu procesowi odpowiednie tempo. Umów się na bezpłatną konsultację i opowiedz nam o swoim biznesie, a my zajmiemy się resztą.

Zapisz się do newslettera i odbierz za darmo e-book „Sprzedaj swój biznes”



    Umów bezpłatną rozmowę







      Red Herring

      © 2025 Red Herring. All rights reserved.

      • Linkedin
      • YouTube
      • Facebook
      • Polityka prywatności
      • Polityka plików cookies
      • Polityka plików cookies (EU)
      Zarządzaj swoją prywatnością

      Żeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.

      Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.

      Funkcjonalne Zawsze aktywne
      Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
      Preferencje
      Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
      Statystyka
      Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
      Marketing
      Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
      Statystyka

      Marketing

      Funkcje
      Zawsze aktywne

      Zawsze aktywne
      Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
      Zarządzaj opcjami
      {title} {title} {title}