Red Herring
  • O nas
  • Oferta
  • Klienci
  • Insights
  • Kontakt
Redherring.pl / Fuzje i Przejęcia / 3 największe błędy przy sprzedaży firmy

3 największe błędy przy sprzedaży firmy

23.07.2024 3 minuty czytania Tomasz Jakowiecki

Przeciętnie przedsiębiorca dokonuje transakcji sprzedaży swojej firmy tylko raz w życiu. To proces, który wymaga wiedzy, doświadczenia i strategicznego podejścia. Niestety, wiele osób popełnia błędy, które mogą kosztować miliony. Oto 3 największe błędy, których lepiej unikać przy sprzedaży swojego biznesu.

Błąd 1. Pasywne czekanie na nabywcę

Jedynie 10% rozpoczętych procesów sprzedażowych dotyczących przedsiębiorstw dochodzi do swojego finału. Wynika to z kilku czynników, jednak kluczowym jest to, że nie istnieje coś takiego jak rynek dla transakcji tego typu. Zarówno kupujący, jak i sprzedający nie mają miejsca, w którym mogą się spotkać.

Żeby sprzedać nawet niewielką firmę, która osiąga 10 czy 20 mln zł przychodu ze sprzedaży, trzeba wykonać nadzwyczajny wysiłek i w aktywny sposób poszukać potencjalnych nabywców. Pasywność nie pomoże w żadnej sprzedaży, jednak w przypadku transakcji dotyczących przedsiębiorstw jest praktycznie gwarantem przegranej.

Błąd 2. Skupianie się na wycenie przedsiębiorstwa

Firma jest warta tyle, ile ktoś jest w stanie za nią zapłacić. To zdanie powtarza się jak mantrę w niemal każdym obszarze biznesu. Tymczasem gdy decydujemy się na sprzedaż najważniejszego aktywa w naszym życiu, pierwsze, co większości z nas przychodzi na myśl, to wykonanie wyceny przedsiębiorstwa.

A wycena przedsiębiorstwa w żaden sposób nie przybliża, nie pomaga i nie wspiera przy sprzedaży biznesu. Mamy za sobą dziesiątki projektów doradczych w obszarze fuzji i przejęć i jeszcze nigdy nie potrzebowaliśmy wyceny.

Tego czego potrzebowaliśmy, to aktywna praca nad budowaniem popytu na przedsiębiorstwo, które sprzedawaliśmy. To jedyne, czego potrzeba – prócz umiejętności negocjacyjnych oraz doświadczenia w prowadzeniu dużych transakcji.

Błąd 3. Niedocenianie przewagi kupującego (asymetrii)

Ostatni błąd, który jest najczęściej popełniany przez sprzedających, to niedocenienie asymetrii pomiędzy kupującym a sprzedającym.

Jeśli już znajdziesz nabywcę na swoją firmę – albo częściej: to on znajdzie Ciebie – ZAWSZE to on będzie bardziej doświadczony od Ciebie w tego typu transakcjach!

Musisz pamiętać, że:

  • Kupujący ZAWSZE jest większą firmą, ma doradców, zasoby i wsparcie. Sprzedający firmę przedsiębiorca niemal zawsze jest w tym zadaniu samotny i przeciążony.
  • Kupujący nie musi uważać tak bardzo na poufność, tymczasem dla sprzedającego poufność transakcji jest ZAWSZE wyzwaniem.
  • Kupujący może się po prostu wycofać z transakcji, jednak dla sprzedającego ujawnienie faktu sprzedaży przed rynkiem czy pracownikami będzie wyzwaniem, nawet jeśli do sprzedaży nie dojdzie.

Więcej na temat asymetrii informacyjnej przeczytasz tutaj.

Jak uniknąć tych błędów?

Te trzy obszary powodują, że wynajęcie doradcy transakcyjnego będzie najlepszym pomysłem. Doradca pomoże w uniknięciu tych błędów, ale też zdejmie znaczącą ilość pracy. No i dołoży swoje doświadczenie transakcyjne oraz negocjacyjne, co pozytywnie wpłynie na wysokość ceny dla sprzedającego.

Skontaktuj się z nami

Zapisz się do newslettera i odbierz za darmo e-book „Sprzedaj swój biznes”



    Umów bezpłatną rozmowę







      Red Herring

      © 2025 Red Herring. All rights reserved.

      • Linkedin
      • YouTube
      • Facebook
      • Polityka prywatności
      • Polityka plików cookies
      • Polityka plików cookies (EU)
      Zarządzaj swoją prywatnością

      Żeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.

      Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.

      Funkcjonalne Zawsze aktywne
      Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
      Preferencje
      Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
      Statystyka
      Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
      Marketing
      Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
      Statystyka

      Marketing

      Funkcje
      Zawsze aktywne

      Zawsze aktywne
      Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
      Zarządzaj opcjami
      {title} {title} {title}